HYÈNES EN JUPONS

Collectif féministe qui dérange pour transformer

« Dead Men Don’t Rape » : Rock féministe et culture du viol

Playlist de la survivante en colère

bikinikill0011352594881Il y a quelques temps déjà, nous avons publié un texte sur les Riot Grrrl, ces femmes qui se sont créé un espace féministe non-mixte au sein de la scène musicale punk-rock afin de challenger un univers marginal beaucoup trop masculin qui les reléguait au second plan. Alors qu’elles se sont regroupées notamment autour d’un manifeste, de la production de zines et de la revendication du terme riot grrrl et étaient surtout présentes sur la scène musicale de la côte ouest américaine, d’autres musiciennes des années 1990 ont également exprimé un ras-le-bol du machisme des milieux musicaux et tenté de rendre le privé politique en composant des chansons critiquant la culture du viol, dénoncant les agressions sexuelles et revendiquant l’accès à l’avortement sans nécessairement s’associer au mouvement riot grrrl. C’est par exemple le cas des groupes Hole et Garbage. Riot grrrl ou pas, les rockeuses de la décennie 1990 dénoncent ouvertement sur leurs albums la culture du viol, les agressions sexuelles et l’inceste qu’elles ont vécu, mettant ainsi des mots sur des traumatismes et des expériences gardés secrets pour des milliers de fans. Ces chansons peuvent ainsi constituer pour plusieurs une source de réconfort et d’empowerment.

Dans le contexte des dénonciations et du backlash des dernières semaines, deux Hyènes vous proposent leur petite compilation de chansons, en espérant que d’autres survivantes l’apprécieront.

 

7  Year Bitch – Dead Men Don’t Rape

En réaction au viol et meurtre de Mia Zapata, chanteuse du groupe The Gits, pour qui un homme a finalement été appréhendé et emprisonné 11 ans plus tard.

You ain’t got the right tellin’ me I’m uptight

And I’m not obligated to give in ‘cuz you’re frustrated

No, my revenge is death, ‘cuz you deserve the best

And I’m not turned on by your masculinity

Dead men don’t rape

 

Bratmobile – Where Eagles Dare

Let’s test your threshold of pain

Let’s see how long you last

That’s happened in your rape

On bosoms of your past

 

Bikini Kill – Suck My Left One

Une dénonciation féroce de l’inceste.

« I’m really interested in a punk rock movement—an angry girl movement—of sexual abuse survivors…I seriously believe that the majority of people in this country have stories to tell that they aren’t telling for some reason. I mean, with all that energy and anger, if we could unify it in some way— »

– Kathleen Hanna, chanteuse de Bikini Kill, citée dans Girls to the Front: The True Story of the Riot Grrrl Revolution, p. 91.

 

Team Dresch – Fake fight

I cry out in the darkness forever to be free

and I cry out so my loneliness won’t get the best of me

I can see a brave tomorrow when I might just leave this town

after all these days and nights of anxious sadness left me tired and doubting

 

Bratmobile – Stab

You want to stab me

And fuck the wounds

Stab me

And fuck the wounds

You say it’s all a joke

But I know you mean it

 

Hole – Teenage Whore

When I was a teenage whore

My mother asked me, she said, « Baby, what for?

I give you plenty, why do you want more?

Baby, why are you a teenage whore? »

I said, « I feel so alone and I, I wish I could die »

I’ve seen the things you put me through and I, I wish I could die

 

Bikini Kill – White Boy

Cette chanson débute avec un dialogue mis en scène entre la chanteuse Kathleen Hanna et le guitariste Billy Karen qui reproduit un discours de slut shaming trop souvent entendu par les femmes, afin bien sûr de le critiquer dans le reste de la chanson.

Male voice: I don’t think it’s a problem cuz

Most of the girls ask for it

Kathleen: Uh huh, how do they ask for it?

Male Voice: The way they act, the way they

I…I can’t say they way they dress because

That’s their own personal choice

But some of these dumb hoes

Slut rocker bitches walking down the street

They’re asking for it, they may deny it but it’s true

 

Heavens To Betsy – White Girl

Cette chanson a été écrite en réaction à leur propre scène musicale qui était plutôt blanche et qui avait encore beaucoup de chemin à faire concernant leur statut privilégié et leur façon d’agir face au racisme.

White girl.

I want to change the world,

But I won’t change anything

Unless I change my racist self.

 

Bratmobile – And I live In A Town Where The Boys Amputate Their Hearts

Shoot the shit harder now

Watch me fall to the ground

Stab with your candy shots

And kick me in the teeth and guts

Shoot the shit harder now

Watch me fall to the ground

Stab with your candy shots

And kick me in the teeth and guts

 

Hole – Mrs. Jones

Comme quelques autres chansons sur l’album Pretty on the Inside, celle-ci contient des références au viol et à l’avortement.

Sorry man, sorry, sorry, I’ve got a bad eye

I shouldn’t have looked at it

I should have listened

Go away, go away on the sugar star

Sugar star and the abortionist

And hey

You want her on the bed

With her legs wide open and her eyes all spread

 

Hole – Asking For It

« We had just gotten off tour with Mudhoney, and I decided to stage-dive. I was wearing a dress and I didn’t realize what I was engendering in the audience. It was a huge audience and they were kind of going ape-shit. So I just dove off the stage, and suddenly, it was like my dress was being torn off of me, my underwear was being torn off of me, people were putting their fingers inside of me and grabbing my breasts really hard, screaming things in my ears like « pussy-whore-cunt ». When I got back onstage I was naked. I felt like Karen Finley. But the worst thing of all was that I saw a photograph of it later. Someone took a picture of me right when this was happening, and I had this big smile on my face like I was pretending it wasn’t happening. So later I wrote a song called « Asking For It » based on the whole experience. I can’t compare it to rape because it’s not the same. But in a way it was. I was raped by an audience, figuratively, literally, and yet, was I asking for it? »

Courtney Love au sujet de la chanson Asking for It.

 

Bikini Kill – I Like Fucking

Just cuz my world, sweet sister

Is so fucking goddamn full of rape

Does that mean

My body must always be a source of pain?

No, no, no

 

Bratmobile – Do You Like Me Like That

You don’t know what it’s like to be harassed all day

Then to be told that you’re only in the way

We’re living in fear, trying not to disappear

So yeah, we’re kinda weird, not normal, no way!

 

Babes in Toyland – Bruise Violet

You see the stars through eyes lit up with lies

You got your stories all twisted up in mine

You got this thing that follows me around

You were born with glue instead of spine

Liar

Liar

Liar

 

Sleater-Kinney – #1 Must Have

I’ve been crawling up so long on your stairway to Heaven

And now I no longer believe that I wanna get in

And will there always be concerts where women are raped

(Everywhere you go teenage is the rage)

Watch me make up my mind instead of my face

 

Garbage – Silence Is Golden

Pour toutes celles qui vivent dans le silence et sentent qu’elles ne peuvent dénoncer…

If I am silent then

I am not real

If I speak up then

No one will hear

If I wear a mask there’s

Somewhere to hide

 

Garbage – The Trick Is To Keep Breathing

Can’t bear to face the truth

So sick he cannot move

And when it hurts he takes it out on you

And lately I’m not the only one

I say never trust anyone

 

Sans oublier les groupes féminins punk des années 1970 et 1980 qui déjà abordaient des thèmatiques féministes en dénoncant le sexisme au sein de la scène punk britannique, comme XRay Spex et Poison Girls.

 

XRay Spex – Oh Bondage! Up Yours!

Some people think little girls should be seen and not heard, but I think

Oh bondage up yours!

 

Poison Girls – Bully Boys

Groupe d’anarcho-punk britannique, Poison Girls était entre autre composé de la guitariste et chanteuse Vi Subversa qui s’intéressait particulièrement aux thématiques qui touchaient le genre et la sexualité d’un point de vue anarchiste. Bien que le groupe ne soit pas uniquement composé de femmes, il est reconnu comme l’un des piliers du punk-rock féministe.

The bully boys are coming

Machismo rules O.K.?

But don’t you cry my darlings

No don’t you shed a tear

Just put on your black leather

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2 commentaires sur “« Dead Men Don’t Rape » : Rock féministe et culture du viol

  1. Cures Riches
    1 décembre 2014

    Nice WA : bonne chance

  2. Sans la nommer
    10 décembre 2014

    Ce n’est pas du rock, mais c’est géniale!
    http://freemusicarchive.org/music/Grace_et_Volupt/Van_Van/

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Cette entrée a été publiée le 26 novembre 2014 par dans Musique, et est marquée , , , , , .
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